Infrastruktura techniczna
W skład infrastruktury Tramwajów Śląskich S.A. z siedzibą w Chorzowie wchodzą:
- Zajezdnie.
- Tramwajowe drogi szynowe.
- Sieć trakcyjna. Podstacje trakcyjne.
- Punkty regulatorskie.
1. Jednostki wykonawcze Spółki.
W strukturze organizacyjnej Tramwajów Śląskich S.A. wyodrębnionych jest pięć Jednostek wykonawczych, mających swoje siedziby na terenach zajezdni tramwajowych. Cztery z nich, tj.:
- Rejon Nr 1 z siedzibą w Będzinie,
- Rejon Nr 2 z siedzibą w Katowicach,
- Rejon Nr 3 z siedzibą w Bytomiu,
- Rejon Nr 4 z siedzibą w Gliwicach
realizują na zlecenie KZK GOP przewóz pasażerów komunikacją tramwajową na obszarze 13 miast GOP-u; łącznie obsługują 29 linii tramwajowych, na których na bieżąco utrzymują infrastrukturę techniczną
oraz :
- Zakład Usługowo Remontowy z siedzibą w Chorzowie
posiadający zaplecze techniczne , w którym wykonuje się naprawy, remonty bieżące, remonty kapitalne i naprawy pokolizyjne wagonów tramwajowych. zakład posiada również szereg stanowisk naprawczych, w których wykonuje się produkcję i regenerację podzespołów tramwajowych oraz zewnętrzny warsztat produkujący elementy torowe, w tym zwrotnice, rozjazdy i skrzyżowania tramwajowe.
W ramach struktur organizacyjnych Spółki działa powołany do celów szkoleniowych Ośrodek Szkolenia Motorniczych w Katowicach – Zawodziu, w którym na prowadzonych kursach uzyskuje się pozwolenie do kierowania tramwajem.
W siedzibie Spółki tj. w Chorzowie przy ul. Inwalidzkiej 5, funkcjonują również komórki: organizacyjne, techniczne, ruchowe, finansowo-księgowe, kadrowe i płacowe i inne.
Potencjał Spółki jest również wykorzystywany do wykonywania robót zleconych przez firmy obce.
Łączna długość torowisk Spółki wynosi 336,1 km toru pojedynczego (km t.p.), z czego 297,2 km t.p. jest eksploatowanych w ruchu pasażerskim, a 29 km t.p. stanowią tory na terenie zajezdni czterech Rejonów oraz Zakładu Usługowo Remontowego. Na trasach linii tramwajowych występują odcinki dwutorowe o długości łącznej 240 km t.p. , jednotorowe o długości 55,5 km t.p. oraz 11,6 km t.p. odcinków stanowiących pętle tramwajowe. Ogółem w torowisku Spółki zamontowanych jest 662 szt. zwrotnic , w tym 391 zwrotnic znajduje się w torowisku liniowym i na pętlach, natomiast 271 zwrotnic usytuowanych jest na terenie zajezdni Rejonów i Zakładu Usługowo Remontowego.
3. Sieć trakcyjna. Podstacje trakcyjne.
Sieć trakcyjna zasilana jest prądem stałym o napięciu znamionowym 660 V i odbywa się to poprzez 33 podstacje trakcyjne rozmieszczonych na terenie sieci tramwajowej Spółki. Podstacje są zdalnie sterowane z Centralnej Dyspozytorni Mocy za pomocą systemu BUSZ-CZAT.
Infrastruktura techniczna w poszczególnych Jednostkach wykonawczych Spółki:
Wyszczególnienie |
j.m. |
R-1 Będzin |
R-2 Katowice |
R-3 Bytom |
R-4 Gliwice |
ZUR Chorzów |
RAZEM |
Sieć trakcyjna |
[km] |
98,8 |
97,4 |
65,2 |
58,5 |
6,3 |
326,2 |
Tory |
[km] |
95,5 |
101,8 |
64,6 |
67,9 |
6,3 |
336,1 |
Stacje trakcyjne |
[szt] |
10 |
10 |
7 |
6 |
0 |
33 |
4. Punkty regulatorskie.
Celem sprawnego wykonywania zadań komunikacyjnych zlokalizowanych jest 9 punktów regulatorskich, najczęściej na pętlach tramwajowych. Są to małe obiekty z węzłem sanitarnym, gdzie obsługa ma za zadanie nadzorować ruch tramwajowy i bezpośrednio korygować ewentualne niezgodności. Dodatkowo na pętlach tramwajowych znajduje się łącznie 11 obiektów pełniących funkcje socjalne dla motorniczych.
Stan na dzień 28 czerwca 2021 r.