Katarzynka 2021: zawód – tramwajarz
24.11.2021
Mówimy o sobie „tramwajarze”, choć przecież taki zawód nie istnieje. Najczęściej kojarzeni jesteśmy przez pryzmat motorniczych, choć w spółce Tramwaje Śląskie pracują ludzie różnych zawodów, różnych specjalności. Kim są zatem tramwajarze?
Motorniczowie prowadzą tramwaje i to z nimi najczęściej identyfikowana jest firma Tramwaje Śląskie. Jednak, aby motorniczowie mogli świadczyć usługi, wożąc Państwa po ulicach naszych miast, konieczna jest praca wielu ludzi, o których pracy, zapewne wiedzą Państwo niewiele. Przy okazji „Katarzynki” czyli święta braci tramwajarskiej, chcemy Państwu temat ten nieco przybliżyć.
Życie w zajezdni tramwajowej toczy się nieprzerwanie, przez całą dobę, każdego dnia w roku. Kiedy większość z nas jeszcze śpi, tutaj praca wre. Późną porą zjeżdżają ostatnie tramwaje, po to, by już po godzinie 3:00 znów wyjechać na trasy. O tej porze, w środku nocy, pracują też inni. Dyspozytor ruchu, po wydaniu motorniczym kluczy i dokumentów zasiada do stanowiska komputerowego, gdzie obserwuje ruch tramwajów, wyłapując wszelkie nieprawidłowości i na nie reagując. Całą dobę pracują także kontrolerzy ruchu i służby pogotowia technicznego.
Przed 6:00 rano ożywają zajezdniowe hale obsługi codziennej, zwane potocznie wozowniami. Tu wykonywane są drobne naprawy oraz przeglądy techniczne okresowe. Wyspecjalizowani pracownicy dokonują dokładnego przeglądu i regulacji wszystkich urządzeń i podzespołów. Elementy zużyte eksploatacyjnie, jak np. okładziny lub klocki hamulcowe zostają wymienione; smaruje się wszystkie części, które tego wymagają. Dokonuje się również przeglądu elementów elektrycznych i elektroniki we wszystkich urządzeniach w wagonach oraz wykonuje drobne naprawy. Tym wszystkim zajmują się elektrycy, elektronicy czy mechanicy taboru szynowego.
Blacharze, spawacze, lakiernicy, operatorzy maszyn CNC to kolejna grupa zawodów, których przedstawicieli można spotkać w halach m.in. w chorzowskim Zakładzie Usługowo-Remontowym, gdzie przeprowadza się remonty kapitalne i modernizacje wagonów tramwajowych oraz realizuje zadania z zakresu regeneracji wózków tramwajowych, kół, silników i innych podzespołów. W terenie pracują energetycy odpowiedzialni za utrzymanie podstacji trakcyjnych oraz elektromonterzy trakcji tramwajowej. Obok nich kolejną ważną grupą pracowników są pracownicy torowi, a wśród nich ślusarze i spawacze – remontujący i dokonujący napraw bieżących torowisk. W strukturze Zakładu Torów i Sieci, poza brygadami pogotowia technicznego: sieciowego, torowego, stacyjnego, dźwigowego oraz zwrotnicowego i ich dyspozytorami, są też pracownicy produkujący elementy torowe, obsługujący m.in. obrabiarki sterowane numerycznie.
Są wśród nas: tokarze, frezerzy, instruktorzy nauki jazdy, inżynierowie, technicy, specjaliści ds. kadr, płac, administracji, księgowości i finansów, controllingu, zamówień publicznych, realizacji inwestycji własnych i dofinansowanych środkami unijnymi; są planiści, zaopatrzeniowcy, informatycy, specjaliści ds. BHP, majątku, energii, czy marketingu i PR… Z pewnością nie udało się tu wymienić wszystkich, jednak mam nadzieję, że udało się nakreślić Państwu obraz naszej firmy, której wszyscy pracownicy, każdego dnia realizują zadania, by na końcu całego łańcucha działań mogli Państwo skorzystać z komunikacji tramwajowej.