Kolejna odsłona komunikacyjnej rewolucji w Dąbrowie Górniczej – pierwsza umowa podpisana
27.09.2021
Przed mieszkańcami Dąbrowy Górniczej kolejna odsłona trwającej w mieście komunikacyjnej rewolucji. Tym razem przebudowywana będzie główna komunikacyjna oś miasta, którą kursują tramwaje. Umowa z generalnym wykonawcą przebudowy ul. Piłsudskiego i części ul. Królowej Jadwigi została podpisana.
Zmodernizowane torowisko tramwajowe oraz drogi i chodniki; udogodnienia dla pieszych i rowerzystów; łatwiejszy dostęp do tramwajów i autobusów – taki ma być efekt wspólnego przedsięwzięcia spółki Tramwaje Śląskie S.A. i miasta Dąbrowa Górnicza. Kompleksowa przebudowa obejmie odcinek od ul. Kasprzaka do granicy Dąbrowy Górniczej z Będzinem. Na etapie przetargu został on jednak podzielony na dwie części, a granicą między nimi jest rondo przy al. Róż. Firmy, które podejmą się tego przedsięwzięcia, zostały wyłonione podczas przetargu zakończonego aukcją elektroniczną.
W pierwszej kolejności, w poniedziałek 27.09.2021 r. podpisane zostały umowy między zamawiającymi a krakowską firmą ZUE S.A., która przebuduje odcinek od al. Róż do ul. Kasprzaka. – Naszym nadrzędnym celem jest stałe podnoszenie jakości komunikacji tramwajowej. Dlatego od kilku lat prowadzimy bardzo intensywne prace modernizacyjne infrastruktury i kupujemy nowe tramwaje. Myślę, że przebudowane wcześniej torowisko na ulicy Kasprzaka jest dobrym przykładem tej zmiany. Teraz pora na kolejny odcinek w stronę centrum miasta. Chcemy, by po modernizacji torowisk, w Dąbrowie Górniczej pojawiły się na liniach nowe, niskopodłogowe tramwaje – mówił Bolesław Knapik, prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A., a Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej zaznaczał: – Efekt tej inwestycji przyniesie ważną zmianę, którą planowaliśmy i zapowiadaliśmy od kilku lat. Modernizacja linii tramwajowej to uzupełnienie działań związanych z budową centrów przesiadkowych przy dworcach i przebudową układu drogowego. Te rozwiązania sprawią, że będzie można łatwiej i wygodniej przemieszczać się po mieście, a samo miasto stanie się dla wszystkich bardziej przyjazne i dostępne.
Przeznaczony do modernizacji odcinek dwutorowej linii tramwajowej ma ok. 2600 metrów długości, zatem przebudowa obejmie niemal 5200 metrów toru pojedynczego. Torowisko wykonane zostanie w konstrukcji klasycznej na podkładach strunobetonowych, a na przejazdach przez jezdnię oraz przy przystankach tramwajowych ułożone zostaną prefabrykowane płyty torowe. W obu przypadkach zastosowane zostaną nowoczesne systemy elastycznego montażu szyn, ograniczające emisję hałasu i drgań. Przebudowanych zostanie 10 peronów przystankowych (w tym 4 perony na zintegrowanych tramwajowo-autobusowych przystankach Gołonóg Manhattan i Dąbrowa Górnicza Aleja Róż), zamontowane smarownice torowe, przebudowane układy odwodnieniowe, przebudowana sieć trakcyjna wraz z układem zasilania. – Mamy 30 lat doświadczeń w tego typu realizacjach. W regionie przebudowywaliśmy ostatnio m.in. torowiska w Zabrzu i budowaliśmy katowickie Centrum Przesiadkowe Zawodzie. Nie mogę obiecać, że modernizacja w Dąbrowie Górniczej nie spowoduje utrudnień; mogę jednak zapewnić, że zrobimy wszystko, by zrealizować zadanie na najwyższym poziomie i w założonym terminie – mówił Wiesław Nowak, prezes Zarządu firmy ZUE S.A.
W zakresie miejskim inwestycji jest m.in. budowa i przebudowa chodników, ciągów pieszo-rowerowych, drogi dla rowerów oraz zieleńców, przebudowa układu drogowego i oświetlenia ulicznego, budowa ronda turbinowego na skrzyżowaniu ul. Piłsudskiego z ul. Morcinka, budowa przystanków autobusowych, przebudowa przejścia podziemnego na Redenie i likwidacja dwóch innych przejść podziemnych.
Zadanie pn. „Przebudowa torowiska wydzielonego w ciągu ul. Królowej Jadwigi i ul. Piłsudskiego w Dąbrowie Górniczej na odcinku od al. Róż do ul. Kasprzaka” jest jednym z elementów „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską. Wartość zadania wynosi niemal 62 mln zł netto (ok. 75,9 mln zł brutto) z czego część tramwajowa finansowana przez spółkę Tramwaje Śląskie S.A. wynosi ok. 1/3 tej wartości.
Zdjęcia: Tramwaje Śląskie S.A./UM Dąbrowa Górnicza Dariusz Nowak