Mniej ograniczeń w komunikacji miejskiej
17.05.2021
Od soboty 15.05.2021 r. rząd zwiększył limity określające maksymalną liczbę pasażerów w komunikacji miejskiej. Przywrócone zostały też tzw. ciepłe guziki i zmieniły zasady obsługi przystanków „na żądanie”. Wciąż jednak należy zachowywać odpowiedni dystans i bezwzględnie nosić maseczkę.
Po około roku od wprowadzenia obostrzeń w funkcjonowaniu komunikacji zbiorowej, rząd zdecydował się na częściowe luzowanie obostrzeń. Od 15.05.2021 r. zwiększony został limit pasażerów w pojazdach – pasażerowie mogą teraz zajmować 50%, a nie jak dotychczas 30%, wszystkich miejsc w danym pojeździe. Utrzymane pozostały zasady nakazujące zakładanie maseczek oraz zajmowanie co drugiego miejsca siedzącego.
Na tym nie koniec zmian, bo wraz z decyzjami rządu o luzowaniu obostrzeń, Zarząd Transportu Metropolitalnego zdecydował się na odwołanie niektórych z wcześniej wprowadzonych zasad. Przywrócone zostało m.in. działanie tzw. ciepłych guzików. Przy ich użyciu, pasażerowie ponownie sami decydują o otwarciu drzwi pojazdów i zgłaszają kierowcy chęć wyjścia na przystankach „na żądanie”. Oznacza to jednocześnie, że tramwaje, autobusy i trolejbusy nie będą już zatrzymywać na wszystkich tego typu przystankach. Luzowanie obostrzeń nie oznacza jednak, że pandemia ustała – w pojazdach komunikacji miejskiej nadal obowiązują limity. Konieczne jest także podróżowanie w maseczce. Aktualne zasady dotyczące np. limitu podróżnych obowiązują do 5 czerwca.
Jak przypomina Zarząd Transportu Metropolitalnego, w wyniku obostrzeń wprowadzanych przez rząd konieczne było wdrożenie wielu działań zapobiegających rozprzestrzenieniu się wirusa m.in.: ograniczenie liczby pasażerów w pojazdach, codzienna dezynfekcja pojazdów, zmiana rozkładów jazdy setek linii, ozonowanie punktów obsługi, rozwijanie elektronicznych form obsługi pasażera, zachęcanie podróżnych do przestrzegania zasad bezpieczeństwa oraz dezynfekcja automatów biletowych.
Co ciekawe tylko z powodu pandemii i rozpoczynającego się w jej dobie roku szkolnego wprowadzono ponad 1.040 zmian w rozkładach jazdy. Inne imponujące liczby to m.in.: ponad 6.000 rozpatrzonych wniosków dotyczących zwrotów biletów oraz 2.600 przeprowadzonych badań frekwencji w pojazdach. Do tego dochodzą jeszcze kontrole, m.in. czystości pojazdów. Od początku pandemii zrealizowano ich ponad 41.000. Do wyobraźni przemawia także ilość płynu wykorzystywanego do czyszczenia pojazdów. Do kwietnia tego roku ZTM przekazał operatorom poszczególnych linii fundusze na 300.000 litrów środków dezynfekcyjnych.