Nowy Moderus zadebiutował na linii nr 38
10.07.2020
Przez wielu stałych pasażerów linii nr 38 w Bytomiu był to bardzo wyczekiwany moment. W czwartek 9.07.2020 r. do obsługi tej linii wprowadzony został nowy niskopodłogowy tramwaj. Dla Moderusa MF 11 AC BD był to absolutny liniowy debiut.
Punktualnie o 11:15 wagon typu N o numerze bocznym 954, znany jako Paulek, dojechał na przystanek Bytom Kościół św. Trójcy. Chwilę później w to samo miejsce przyjechał nowy Moderus o numerze bocznym 1020, z dumnie wypisanym imieniem Kasia. Tak oto na jednym przystanku spotkały się najstarszy z najnowszym wagonem liniowym należącym do spółki Tramwaje Śląskie S.A. Dokładnie 20 minut później nastąpił moment symboliczny, kiedy oba wagony jednocześnie wyruszyły w drogę – „dziadek” do zajezdni, „młodzian” do służby na linii.
W tej ważnej dla linii nr 38 chwili na miejscu pojawiło się wielu pasażerów, mieszkańców Bytomia, a także Prezydent Miasta i Prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A. – Trzeba powiedzieć wprost, że dotychczasowy tabor był niezbyt komfortowy dla osób starszych czy mających trudności z poruszaniem się. Nowy, niskopodłogowy tramwaj zniweluje te niegodności – mówił prezydent Mariusz Wołosz. Faktycznie nowy, 15-metrowy wagon jest niemal w połowie niskopodłogowy, co znacząco ułatwia wsiadanie i wysiadanie. – To pojazdy bardzo przyjazne dla pasażerów, które wprowadzają nową jakość na tej linii. Poza niską podłogą są wyposażone również m.in. w klimatyzację, wi-fi, ładowarki USB czy system głosowej i wizualnej informacji pasażerskiej. No i drzwi nie trzeba już będzie zamykać ręcznie – wyliczał prezes Bolesław Knapik.
Spółka Tramwaje Śląskie S.A. zamówiła w poznańskiej firmie Modertrans 10 tego typu wagonów, z czego 2 są wagonami dwukierunkowymi, dedykowanymi właśnie najkrótszej w Polsce linii tramwajowej na ul. Piekarskiej w Bytomiu. Pojawienie się nowoczesnego tramwaju na linii nr 38 wzbudziło mieszane uczucia u jej pasażerów. – Bardzo na to czekałam, bo wspinaczka po schodach do starego tramwaju to był dla mnie duży problem. Ten nowy wagon jest wygodny, ładny, ale tamten miał niepowtarzalny urok, miał duszę. Trochę żal, że odjechał na emeryturę – mówiła pani Michalina, mieszkanka ul. Piekarskiej. Z tą emerytura dla historycznych wagonów jest jednak nieco inaczej. To bardziej urlop, niż emerytura. – Zabytkowa „eNka” to jeden z naszych symboli, dlatego chcę uspokoić wszystkich jej miłośników i zapewnić, że nie zniknie ona z krajobrazu Bytomia. Po złagodzeniu rygorów sanitarnych, będzie poruszała się po bytomskich torach na przemian z tramwajem niskopodłogowym. Tylko w ten sposób możemy zadbać o starszych czy niepełnosprawnych pasażerów, a jednocześnie zachować niepowtarzalny klimat ulicy Piekarskiej, po której już od przeszło 100 lat jeżdżą tramwaje – mówił prezydent Mariusz Wołosz.
Nowy wagon na linii nr 38 to dopiero początek zmian w tej części Bytomia. – Jeszcze w tym roku chcemy wspólnie z Miastem Bytom ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy dla przebudowy ulicy Piekarskiej i fragmentu ulicy Sądowej. W jej efekcie zyskamy zupełnie nowe torowisko a budowa nowych łączników torowisk w ul. Piekarskiej, Sądowej i Powstańców Warszawskich da nam zupełnie nowe możliwości poprowadzenia linii nr 38 – zapowiadał prezes Bolesław Knapik. Dzięki tej inwestycji linia będzie mogła zostać wydłużona, dojeżdżając do centralnego węzła tramwajowego w mieście na pl. Sikorskiego i następnie wrócić na ul. Piekarską. Będzie to znaczące ułatwienie dla pasażerów.
Spółka Tramwaje Śląskie S.A. dysponuje już Planem Funkcjonalno-Użytkowym dla tej inwestycji i przygotowuje postępowanie przetargowe. Inwestycja ma być realizowana w formule „zaprojektuj i buduj”, w której zwycięzca przetargu ma za zadanie najpierw stworzyć projekt budowlany a następnie zrealizować prace. Przebudowa będzie kolejnym zadaniem wspólnym realizowanym na zlecenie władz miasta oraz spółki tramwajowej.
Zarówno zakup nowych tramwajów, jak i przygotowywane prace modernizacyjne infrastruktury tramwajowej na ul. Piekarskiej są elementami „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie UE 2014-2020.