Nowa linia tramwajowa w Sosnowcu z umową

28.04.2020

38 lat po zakończeniu ostatniej inwestycji rozbudowującej sieć tramwajową w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej, rozpocznie się budowa nowego odcinka linii tramwajowej. We wtorek 28.04.2020 r. w sosnowieckim Magistracie podpisano umowę na budowę nowej linii tramwajowej w Sosnowcu Zagórzu. Za niespełna 3 lata po nowym torze będą kursować tramwaje.

Procedura przetargowa dla wyłonienia wykonawcy inwestycji w sosnowieckim Zagórzu nie przebiegła gładko. Pierwszy przetarg został unieważniony, gdyż wpłynęła tylko jedna oferta, o ponad 20 mln zł przewyższająca założony budżet. W powtórzonym przetargu pojawiły się odwołania i sprawę rozstrzygała Krajowa Izba Odwoławcza. Ostatecznie wykonawcą zadania wybrane zostało konsorcjum firm: Eurovia Polska S.A. z Bielan Wrocławskich, KZN Rail Sp. z o.o. z Krakowa i Nowak Mosty Sp. z o.o. z Dąbrowy Górniczej, a cała procedura uzyskała pozytywną opinię Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Wartość zadania zgodnie z zapisami umowy wynosi niespełna 88,6 mln zł netto, a na wykonanie prac konsorcjanci mają 33 miesiące licząc od dnia podpisania umowy.

Po tym, jak umowę podpisali przedstawiciele konsorcjum Eurovia, we wtorek 28.04.2020 r. w siedzibie Urzędu Miasta Sosnowiec, w obecności prezydenta Arkadiusza Chęcińskiego i Mateusza Rykały – wiceprzewodniczącego Rady Nadzorczej Spółki Tramwaje Śląskie S.A., podpisał ją również prezes Zarządu Spółki Tramwaje Śląskie S.A. Bolesław Knapik. Trasa na Zagórze była ostatnią budową nowej linii tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej, oddaną do użytku 28 października 1982 r. Zakończona jest dość niefortunnie pętlą przed ul. Braci Mieroszewskich, przez co tramwaj nie obsługuje dużej części osiedla. – Ówczesne plany zakładały kontynuację inwestycji, jednak – z różnych względów, głównie finansowych – nigdy nie zostały zrealizowane. Gdy na początku XXI wieku pojawiła się szansa sięgnięcia po unijne środki na modernizację istniejących torowisk i rozbudowę infrastruktury, od razu zrodził się plan, by w końcu doprowadzić tamtą inwestycję do końca – powiedział Bolesław Knapik, prezes Zarządu Spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Od lewej: Arkadiusz Chęciński – Prezydent Sosnowca, Bolesław Knapik – prezes Zarządu Spółki Tramwaje Śląskie S.A., Mateusz Rykała – wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej Spółki Tramwaje Śląskie S.A.

W pierwszej perspektywie unijnej priorytetem tramwajowej Spółki i władz miasta były zadania modernizacyjne istniejących torowisk, w tym torowiska wzdłuż ul. 3 Maja do pętli Zagórze, dlatego budowę nowego odcinka w Zagórzu przewidziano na drugą perspektywę.
Czekaliśmy na tę inwestycję od lat. Zabiegaliśmy o realizację tego zadania i cieszymy się, że nasza praca przyniosła efekt i – zgodnie z naszymi zapowiedziami – dziś możemy być świadkami podpisania umowy z firmą wykonawczą. To naprawdę ważne wydarzenie bo wpisuje się w strategię przyszłych zmian w komunikacji publicznej na terenie Sosnowca. Pozostaje życzyć powodzenia i czekać na efekty ich pracy – powiedział Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.

– Przed wykonawcami zadanie niełatwe – inwestycja jest skomplikowana i wymaga koordynacji prac z zakresu wielu dziedzin mówi Krzysztof Szczepanik Dyrektor Oddziału Silesia  Eurovia Polska i dodaje: – Skład naszego konsorcjum został tak precyzyjnie dobrany, właśnie po to, by poradzić sobie z wszystkimi aspektami tej złożonej inwestycji. Eurovia jako lider odpowiadać będzie w szczególności za infrastrukturę układu drogowego, KZN Rail zajmie się przede wszystkim układem torowym, natomiast Nowak Mosty odpowiadać będzie za obiekty inżynieryjne na trasie.

Obecna pętla Zagórze – w tym miejscu powstanie tunel pod ul. Braci Mieroszewskich i zintegrowany przystanek tramwajowo-autobusowy

W pierwszej kolejności wykonawca musi dokonać optymalizacji istniejącego projektu budowlanego zgodnie z zasadami określonymi w Programie Funkcjonalno-Użytkowym oraz wykonać inne projekty przewidziane w umowie, a także uzyskać wszelkie niezbędne decyzje administracyjne. – Dlatego nie należy się spodziewać, że za kilka tygodni rozpoczną się roboty budowlane. Ten pierwszy etap, projektowy, może potrwać nawet 12 miesięcy, choć pewne etapy projektowania zapewne zakończą się wcześniej i część prac już wówczas ruszy. Wszystkie założenia przedstawione zostaną przez wykonawcę w harmonogramie realizacji inwestycji, który musi opracować i przedstawić nam w pierwszej kolejności – wyjaśnił prezes Bolesław Knapik.

Miejsce między jezdniami ul. Marszałka Rydza Śmigłego czeka na budowę
dwutorowej linii tramwajowej

Nowa linia tramwajowa przebiegać będzie od dotychczasowej pętli tramwajowej poprzez dwupoziomowe skrzyżowanie z ul. Braci Mieroszewskich (tunelem pod jezdnią), przez nieużytki do al. Wolności, przez ul. ks. Blachnickiego i dalej wzdłuż ul. Białostockiej, al. Paderewskiego i ul. Marszałka Rydza Śmigłego do ronda Jana Pawła II, gdzie planowane jest zakończenie trasy pętlą tramwajową. Co ważne, w ramach budowy wiaduktu nad torami tramwajowymi na ul. Braci Mieroszewskich powstanie centrum przesiadkowe z przystankami tramwajowymi zlokalizowanymi pod wiaduktem i autobusowymi na wiadukcie. Połączy je klatka schodowa oraz windy. Na drugim końcu nowego odcinka przebudowane zostanie rondo, mieszcząc w środku pętlę tramwajową, a przystanki – końcowy i dwa początkowe – z torem odstawczym i punktem dyspozytorskim usytuowane zostaną w pasie dzielącym jezdnie ul. Marszałka Rydza Śmigłego.

Schemat przebiegu linii

Inwestycja pn. „Budowa linii tramwajowej w dzielnicy Zagórze od pętli tramwajowej do ronda Jana Pawła II w Sosnowcu” jest jednym z zadań „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego – etap I” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Końcowy fragment nowej linii – tu powstaną przystanki końcowy i początkowy, a pętla wpisana zostanie w przebudowane rondo im. Jana Pawła II

 

 
Eko = logicznie
Podróż bez spalin!
ekologia na szynach
 
Polityka cookies