Tory gotowe! Na ul. 3 Maja w Katowicach wracają tramwaje
13.09.2013
Dwa tygodnie wcześniej niż planowano zakończyły się główne prace związane z modernizacją torowiska tramwajowego w ul. 3 Maja w Katowicach. Na całej długości ulicy łączącej Rynek z placem Wolności gruntownie przebudowano układ torowy oraz sieć trakcyjną, a od poniedziałku 16.09.2013 r. na ul. 3 Maja wrócą tramwaje!
Modernizacja torowiska w głównej ulicy handlowej Katowic rozpoczęła się blisko rok temu i podzielona była na dwa etapy. W pierwszym, Wykonawca skupił się na odcinku od Rynku do ul. Stawowej, w drugim od ul. Stawowej do pl. Wolności. Teraz, na całej długości ulicy torowisko jest gotowe, a efekt prac dla pasażerów i mieszkańców będzie na pewno odczuwalny. – Dzięki zastosowaniu technologii mocowania szyn systemem ciągłym w płycie wylewanej na mokro, zminimalizowane zostały drgania i hałas powodowane przez przejeżdżające tramwaje – mówi Andrzej Bywalec, Dyrektor ds. Inwestycji Tramwajów Śląskich S.A. To w znacznym stopniu poprawi nie tylko komfort jazdy pasażerom, lecz również wpłynie na zwiększenie komfortu życia mieszkańcom oraz pracownikom firm i instytucji zlokalizowanych na ul. 3 Maja. Wykonawca prac – zgodnie z przyjętym projektem – zadbał też o kwestię estetyki ulicy. – Nawierzchnię stanowi kostka granitowa, a nowe słupy trakcyjne niebawem wzbogacone zostaną o elementy stylistyczne nawiązujące do secesyjnego charakteru ulicy. Nowe są również perony przystankowe, zlokalizowane w miejscach, w których funkcjonowały przed rozpoczęciem prac – dodaje Dyrektor Bywalec.
Nie wszystkie prace związane z modernizacją ul. 3 Maja zostały zakończone. Wykonawca będzie jeszcze prowadzić prace wykończeniowe, które jednak nie zakłócą już ruchu tramwajowego. Co ważne, po miesięcznej przerwie, od poniedziałku 16.09.2013 r. tramwaje znów będą kursować ul. 3 Maja! Na swoje stałe trasy wrócą linie nr 7, 20 i 40. – Zależało nam na tym, by ruch tramwajowy wrócił jeszcze przed otwarciem Galerii Katowic. W pierwszych dniach po otwarciu sklepu zapewne sporo mieszkańców Aglomeracji będzie chciało odwiedzić Galerię, a będą mogli przyjechać tu tramwajem. Polecamy to rozwiązanie – tramwaj zatrzymuje się przy samym wejściu do Galerii – zachęca rzecznik Tramwajów Śląskich S.A. Andrzej Zowada.
Od 16.09.2013 r. – powrót tramwajów na ul. 3 Maja w Katowicach
Po zakończeniu prac modernizacyjnych torowiska w ul. 3 Maja:
- trasa linii nr 7 zostanie wydłużona do Siemianowic Śląskich trasą: Łagiewniki Targowisko – Piaśniki Skrzyżowanie – Świętochłowice Mijanka – Świętochłowice Gazownia – Chorzów Batory Dworzec PKP – Chorzów Batory Zajezdnia – Katowice Sobieskiego – Katowice Dworzec PKP – Katowice Rynek – Katowice Rondo – Koszutka Misjonarzy Oblatów – Wełnowiec Plac Alfreda – Siemianowice Plac Skargi
- linia nr 20 zostanie przywrócona na stałą trasę: Chorzów Ratusz – Chorzów Kościół św. Jadwigi – Chorzów Batory Dworzec PKP – Chorzów Batory Zajezdnia – Katowice Sobieskiego – Katowice Dworzec PKP – Katowice Rynek (Teatr Śl.) – Zawodzie Pętla – Zawodzie Zajezdnia – Szopienice Dwór – Szopienice Pętla
- przywrócona zostanie linia nr 40, która będzie kursować na trasie: Chorzów Ratusz – Chorzów Kościół św. Jadwigi – Chorzów Batory Dworzec PKP – Chorzów Batory Zajezdnia – Katowice Sobieskiego – Katowice Dworzec PKP – Katowice Rynek (Teatr Śl.) – Zawodzie Pętla
- przywrócona zostanie linia nr 46 na trasie obowiązującej przed wakacjami: Brynów Pętla – Katowice Plac Miarki – Katowice św. Jana – Katowice Rynek – Katowice Rondo – Koszutka Misjonarzy Oblatów – Koszutka Słoneczna Pętla
- uruchomiona zostanie nowa czasowa linia tramwajowa nr 45, która będzie kursować na trasie: Katowice Plac Miarki – Katowice św. Jana – Katowice Rynek (Teatr Śl.) – Zawodzie Pętla
- Linia tramwajowa nr 13 zostanie zawieszona. Czasowa linia tramwajowa nr 37 oraz zastępcza linia autobusowa T-20 zostaną zlikwidowane.
Modernizacja torowiska w ul. 3 Maja w Katowicach jest elementem realizowanego przez Tramwaje Śląskie S.A. Projektu pn.: “Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą”. Poza głównym deptakiem, w Katowicach w ramach Projektu modernizowane jest torowisko wzdłuż ul. Chorzowskiej i w ul. Obrońców Westerplatte, a niebawem rozpoczną się niezwykle ważne prace m.in. na ul. Sosnowieckiej i ul. Kościuszki. Wszystkie zadania realizowane w ramach Projektu obejmują modernizację 46 km torowiska, zakup 30 nowych niskopodłogowych tramwajów oraz modernizację 75 tramwajów typu 105N. Wartość Projektu dofinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko przekracza 800 mln zł brutto.